MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPS TEMA KEGIATAN EKONOMI MELALUI STRATEGI BERMAIN PERAN DI SDN KALISARI 2/513 SURABAYA TAHUN PELAJARAN 2019/2020

  • Sri Lestari SDN Kalisari
Keywords: Motivasi Belajar, Pembelajaran IPS, Bermain Peran

Abstract

Learning motivation of students who study low economic activity in social learning. Therefore, this research was conducted. The purpose of this research is to increase motivation to learn social research through role-playing strategies for fourth-grade students of SDN Kalisari 2/513 Surabaya in the 2019/2020 odd semester. To achieve this goal, researchers use role-playing strategies to increase social research motivation on economic activities based on their theories and understanding. This collective action research was carried out in four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this study were fourth-graders from SDN Kalisari 2/513 Surabaya. Data collection techniques through interviews, observations, documents, and field notes. Use the interactive analysis for technical data analysis. Use source or data triangulation to check data validity. The analysis shows that student motivation has increased. Under the initial conditions before using role-play, the completeness of learning strategies for student motivation was 34.5%. After using role-playing learning strategies in the cycle, the integrity of my students' learning motivation increased by 67.8%. Because the researchers did not achieve the expected results, the second cycle continued. In the second stage, the completeness of students' learning motivation increased to 84.6%. From the first cycle to the second cycle, student motivation to learn increases. Based on the results of the study, it can be concluded that the role-playing learning strategy can increase the social learning motivation of fourth-grade students at SDN Kalisari 2/513 Surabaya in 2019/2020.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hariani, N. M. M. (2019). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perkembangbiakan Makhluk Hidup. Widya Genitri : Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan Hindu, 10(2), 63–74. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v10i2.270

HIDAYAH, Y. N. (2014). Meningkatkan Aktivitas Belajar Dalam Pembelajaran Ips Melalui Model Pembelajaran Role Playing Pada Siswa Kelas V Semester II SDN Kayu Apu Tahun Pelajaran 2013/2014 Oleh.

Imam Ardiansyah. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Role Playing Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas v SDN 02 way Serdang Kabupaten Mesuji Lampung. In fakultas tarbiyah dan keguruan universitas islam negeri raden intan lampung 1441 H / 2019 M (Vol. 4). https://doi.org/.1037//0033-2909.I26.1.78

Imron, A. (2007). Penelitian Tindakan Sekolah Untuk Kepala Sekolah Dalam Rangka Peningkatan Kinerja Pembelajaran.

Jelita, Dahlan, D., Bobi , R., & Sangadji, S. S. (2020). The Work Motivation Effect of Meter Recording Employees in Drinking Water Company at Tidore City. Indonesian Journal of Agribusiness Management and Economic Sciences , 1(1), 10-14. Retrieved from http://e-journal.univ-nuku.ac.id/index.php/IJAMES/article/view/11

Khoirun Ni’mah. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas X Iis 3man Kediri 2 Kota Kediri.

Mustaqima. (2016). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Role Playing Dengan Menggunakan Media Gambar Ips Materi Peran Dan Kedudukan Anggota Keluarga Kelas II Semester II MI Darul Ulum Ngaliyan Semarang Tahun Pelajaran 2015/2016. In Oleh : Mustaqimah NIM 123911298 FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI WALISONGO SEMARANG 2015 (Vol. 23).

Nafisah, I. (2016). Pendidikan Karakter Dalam Keluarga (Studi Kasus Orang Tua Siswa Sekolah Dasar). Naskah Publikasi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 1–72.

Parwati, N., & Asnawa, I. (2018). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas VIII SMP Negeri Satu Atap Pejukutan Tahun Pelajaran 2016/2017. Social Studies, 6(1), 1–10.

Pratiwi, M. E. (2014). Penerapan Model Role Playing Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas IV SDN 1 Kateguhan Sawit Boyolali.

Prestiana. (2013). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ips Menggunakan Metode Role Playing Pada Siswa Kelas Va Sd Negeri Panjatan Kabupaten Kulon Progo.

Publikasi, N., & Pratiwi, M. E. V. A. (2014). Penerapan model role playing untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar ips siswa kelas iv sdn 1 kateguhan sawit boyolali tahun 2013/2014. 1–11.

Riduansyah. (2019). Meningkatkan Minat Belajar Sejarah Melalui Strategi Pembelajaran Metode Bermain Peran (Role Playing) (Studi Pembelajaran Pada Siswa Kelas Xii Ips Sma Negeri 2 Banjarmasin). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Rigianawati, F. N. P. (2010). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Penerapan Metode Pembelajaran Role Playing Pada Mata Pelajaran Akuntansi.

Romadiani, F. (2013). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Tentang Proklamasi Kemerdekaan.

Rosilawat, H. Z. dan A. (2019). Pengembangan Model Pendidikan Penguatan Kebangsaan Bagi Anak-Anak Wilayah Perbatasan ( Studi Di Desa Aruk Kecamatan Sajingan Kabupaten Sambas ) Helva Zurayah dan Ana Rosilawati IAIN Pontianak Email : helva_zuraya@yahoo.com. 21–32.

Sangadji, S. S. (2018). Peran Strategis Perguruan Tinggi dalam Perspektif Pembangunan Daerah Di Provinsi Maluku Utara. https://doi.org/10.31219/osf.io/xf9kg

Saputra, D. R. (2015). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Kecemen, Manisrenggo, Klaten.

Sari, I. A. (2015). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Ips Melalui Model Role Playing Berbantuan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas Va Mi Al Iman Gunungpati Kota Semarang.

Sarumaha, D. (n.d.). Peningkatan Kinerja Guru Dalam Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Berkesinambungan Di Smk Negeri 2 Fanayama, Kecamatan Fanayama, Kabupaten Nias Selatan.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Wilujeng, K. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Bermain Peran Pada Mata Pelajaran Ips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iiib Sdn Semboro 01 Kecamatan Semboro Kabupaten Jember. Pancaran, 4(4), 113–124.

Yusuf, Y., & Ulumul, J. (1992). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Role Play Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas IV SD Swasta Xaverius Padangsidimpuan Tahun Ajaran 2015/2016.

Published
2020-08-17
How to Cite
Lestari, S. (2020). MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPS TEMA KEGIATAN EKONOMI MELALUI STRATEGI BERMAIN PERAN DI SDN KALISARI 2/513 SURABAYA TAHUN PELAJARAN 2019/2020. KOLANO: Journal of Multi-Disciplinary Sciences, 1(1), 88-95. Retrieved from http://e-journal.univ-nuku.ac.id/index.php/kolano/article/view/34