MENINGKATKAN KEMAMPUAN VOCABULARY BAHASA INGGRIS MELALUI GAMES KATA BERANTAI PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 KARANGKOBAR

  • Erni Hidayati SMP Negeri 1 Karangkobar
Keywords: Vocabulary, Word Chains Games, English Learning

Abstract

English Vocabulary skills are important in learning English. Most students at SMP N 1 Karangkobar are still not active in the mastery of English vocabulary because they are lazy to learn, afraid, and have used to learn English. It is therefore necessary to innovate learning to change the habit. One of them is with serial word games. This research includes a type of class action research consisting of Two cycles. The data collection techniques used are observations and tests.  Based on the results of the study on cycle I gained an average score of the vocabulary ability of 67 students, and in cycle II by 76.  The increased submission of vocabulary mastery of students also increased each of its cycles from the cycle of the pre-cycle to the I-cycle of 17%, from cycle I to cycle II by 34%, and from cycle II to cycle II by 49%. Based on the results, the implementation of serial word games can improve students ' vocabulary skills in English language subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Sumarni, R. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan Menggunakan Aplikasi Appypie di SMK Bina Mandiri Depok. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 24(2), 695-701.

Dewi, N. K. A. K., Suarni, N. K., & Agung, A. A. G. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Cooverative Script Melalui Permainan Bisik Berantai Untuk Meningkatkan Perkembangan Berbahasa Pada Anak Di Tk Dharma Kumara Sunantaya Tabanan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1).

Fatima, W., Khairunisa, L., Priatna, D., & Prihatminingtyas, B. (2019). Pembelajaran Bahasa Inggris Melalui Media Game Pada Panti Asuhan Al Maun Di Desa Ngajum. Seminar Nasional Sistem Informasi (SENASIF), 3(1), 1725-1739. Retrieved from https://jurnalfti.unmer.ac.id/index.php/senasif/article/view/235.

Hudawidayanti, I.M. (2016). Penggunaan Metode Permainan Pesan Berantai Terhadap Penguasaan Kosa Kata Bahasa Mandarin Siswa Kelas X-2 SMA Giki 2 Surabaya Tahun Ajaran 2015/2016. Mandarin Unesa, 1(01).

Jelita, Dahlan, D., Bobi , R., & Sangadji, S. S. (2020). The Work Motivation Effect of Meter Recording Employees in Drinking Water Company at Tidore City. Indonesian Journal of Agribusiness Management and Economic Sciences , 1(1), 10-14. Retrieved from http://e-journal.univ-nuku.ac.id/index.php/IJAMES/article/view/11

Muttaqien, F. (2017). Penggunaan Media Audio-Visual dan Aktivitas Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Vocabulary Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas X (Quasy Experiment: SMAN 8 Garut). Jurnal Wawasan Ilmiah, 8(1).

Nappu, S. (2014). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Melalui Pembelajaran Bahasa Berbantuan Komputer. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 16(3), 145-156.

Putri, D. (2019). Penerapan Metode Game “Bisik Berantai” Dalam Meningkatakan Keterampilan Menyimak Pada Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Basic Education, 1(2), 215-219.

Rostini, S., Mugara, R., & Nafiqoh, H. (2020). Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris Melaui Permainan Pesan Berantai Dengan Media Gambar Pada Kelompok B Di Ra Al-Islamiyah. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 3(4), 282-289.

Sangadji, S. (2018). Profitability Analysis of Terubuk Farming (Saccharum Edule Hasskarl) In Subdistrict Tosa District of East Tidore of Tidore Island. Jurnal Akrab Juara, 3(2), 168-174. Retrieved from http://akrabjuara.com/index.php/akrabjuara/article/view/204

Suprapti, D. Y., Nasirun, M. N. M., & Wembrayarli, W. (2017). Implementasi Kemampuan Vocabulary Bahasa Inggris Melalui metode Drill Berbasis Lingkungan. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(1), 57-62.

Suyatno, Slamet. (2005). Dasar-dasar Pembelajaran Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat.

Thornbury, Scott. (2002). How to Teach Vocabulary. Pearson Education Limited.

Tungka, N. F. (2010). Teknik penguasaan english vocabulary dalam pembelajaran bahasa inggris. MEDIA LITBANG SULTENG, 3(1).

Widayanti, E. R., & Slameto, S. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Teams Games Tournament Berbantuan Permainan Dadu Terhadap Hasil Belajar IPA. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 182-195.

Zubaidah, S. (2013). Peningkatan Kemampuan Menyimak Melalui Permainan Bisik Berantai Siswa Kelompok A di TK Mahardhika Simokerto Surabaya. PAUD Teratai, 2(1).

Published
2020-08-17
How to Cite
Hidayati, E. (2020). MENINGKATKAN KEMAMPUAN VOCABULARY BAHASA INGGRIS MELALUI GAMES KATA BERANTAI PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 KARANGKOBAR. KOLANO: Journal of Multi-Disciplinary Sciences, 1(1), 96-103. Retrieved from http://e-journal.univ-nuku.ac.id/index.php/kolano/article/view/21